25 jaar PublicSpirit – Interview Sharif Wardak
“
”
Wie: Sharif Wardak
Teamlid sinds: 2024
Functie: managing consultant, in het openbaar bestuur en in de zorg
Vorige functie: bedrijfskundig directeur van de acute as in Ziekenhuis Bernhoven (Uden)
Vooropleiding: Hogere Hotelschool Den Haag
Drijfveer: ‘Ik voelde bij mezelf een groeiende behoefte aan mensen op cruciale functies die op de zeepkist gaan staan om op te komen voor het publieke belang. In deze functie kan ik proberen die mensen te bemiddelen. Er mag soms wel iets meer lef en leiderschap getoond worden op posities waarin je iets kunt betekenen voor de maatschappij. Het gebeurt regelmatig dat op cruciale momenten persoonlijke of bedrijfsbelangen voorrang krijgen. Ik ben een realist met de drijfveer om iets goeds bij te dragen. Het is ontzettend leuk werk.’
Leiderschap is ook de moed om niet overal een antwoord op te hebben: ‘Niet alles hoeft in oneliners. Sterker nog, daarmee ga je juist voorbij aan de complexiteit die onder veel onderwerpen ligt. Zeg gerust eens: ik weet het niet. Het is goed om vragen te stellen in plaats van altijd uit volle overtuiging te zenden. Daarmee verdoezelen mensen vaak niet-weten. Uit angst om zwak over te komen. Je kunt simpelweg niet alles weten. Ook en misschien wel zeker niet op dit niveau, waarin er zóveel zaken meespelen. Durf bescheiden in te steken en vragen te stellen.’
Interviewen: ‘Ik probeer oprecht te onderzoeken. Een goed gesprek te voeren. Je hebt bewust of onbewust meteen een oordeel als je iemand ziet. Er zijn mensen in dit vak die zeggen: na twee minuten weet ik het al. Je vindt gauw wat je wil vinden. De kunst van een interviewer is je bewust te zijn van dit mechanisme en het uit te zetten, echt te luisteren. Je eerste indruk is zeker niet altijd de juiste.’
Wat nodig is voor een goed gesprek: ‘Oprechte interesse in iemand, in wat iemand drijft.’
Zelfkennis: ‘Heel veel mensen halen in deze maatschappij hun identiteit uit wat ze doen en niet uit wie ze zijn. Ik zou ons allemaal gunnen dat in ons onderwijssysteem meer tijd en ruimte wordt vrijgemaakt om jezelf beter te leren kennen. Als er in een cruciale fase in je ontwikkeling ruimte zou zijn om dat te onderzoeken en daardoor evenwichtiger te worden, dan denk ik dat je dat als maatschappij keihard terugverdient. Hoe beter je jezelf kent, hoe meer je je bezig kunt houden met de inhoud in plaats van met de vorm.’
De kern: ‘Veel mensen worden gedreven door verlangens, angsten en onzekerheden. Het is de kern: durven toegeven dat je ze hebt. Onderzoek ze. Zeker op executive niveau. Dan krijg je andere gesprekken. Dan kom je eerder bij waar het echt om gaat. En dan worden er andere oplossingen zichtbaar.’
PublicSpirit: ‘Onze kracht is dat we het echte gesprek voeren, zowel met opdrachtgevers, om het profiel echt scherper te krijgen, als met onze kandidaten.’
Zekerheidszoekers: ‘Nederlanders zijn zekerheidszoekers, waardoor we veel talent laten liggen. Ik heb onder andere bij Disney gewerkt. Daar werd veel breder naar talent gekeken. Als je bij een Amerikaans bedrijf aangeeft dat je na jaren in de financiële kolom wel eens rond wil kijken bij sales, wordt veel sneller gezegd: je kent het bedrijf, je kent onze cultuur, je kent de klanten, ga het maar proberen. Lukt het: mooi! Lukt het niet: daar leer je van. In Nederland wordt gauw gezegd: je hebt de opleiding niet. Ik stel het wat zwartwit, maar toch. Ik denk dat we talent laten liggen. Ik durf breder te kijken.’
Buiten werktijd: ‘Ik lees veel, met name kranten. Ik spit ze echt uit. En ik lees al mijn hele leven over geopolitiek, boeken van professor Kishore Mahbubani bijvoorbeeld. Zo’n visionair.’
Ontspanning: ‘Ik ben van de gastronomie, van stamppot tot nouvelle cuisine . Ik kook thuis 80% van de maaltijden. En ik doe altijd de boodschappen.’
PublicSpirit draagt al 25 jaar bij aan excellent leiderschap in de publieke sector. En als het aan ons ligt, blijven we dat de komende 25 jaar ook doen.
Interview: Manon Wigny
Foto: Raphaël Drent