Gemeentesecretaris/algemeen directeur – Beek en Donk

Solliciteer direct

Introductie

Voor onze opdrachtgever Gemeente Laarbeek zoeken wij een Gemeentesecretaris / algemeen directeur. Je kunt reageren tot en met zondag 18 augustus (ref.nr. 6902).

Organisatie

De gemeente Laarbeek (22.000 inwoners) is een jonge landelijke gemeente aan de rand van de Peel bestaande uit vier kernen: Aarle-Rixtel, Beek en Donk, Lieshout en Mariahout. Laarbeek is een heerlijke plek om te wonen, te werken en te leven, omringd door natuur en water. De Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal kruisen elkaar binnen de gemeente.

Daarnaast is Laarbeek toonaangevend op het gebied van groen en duurzaamheid. Na in 2016 uitgeroepen te zijn tot ‘Groenste gemeente van Nederland’ werd Laarbeek in 2017 zelfs ‘Groenste gemeente van Europa’. Naast recreatie en toerisme is er ook aandacht voor bedrijvigheid. Eindhoven en Helmond liggen immers op korte afstand.

Bovendien onderscheidt Laarbeek zich door grote betrokkenheid van inwoners en bedrijven in een dynamische samenleving; Laarbeek bruist door de vele activiteiten en het rijke verenigingsleven.

Laarbeek is een trotse zelfstandige gemeente. Voor de regionale samenwerking huldigt Laarbeek het principe van ‘goedschaligheid’: per thema wordt bekeken wie de beste partner is om mee samen te werken en als die keuze eenmaal gemaakt is, neemt Laarbeek pro-actief, ontwikkelgericht en intensief verantwoordlijkheid binnen de verschillende samenwerkingsverbanden.

Op het terrein van bedrijfsvoering (ICT/P&O/JZ/Financiële administratie) werkt Laarbeek samen met buurgemeente Gemert-Bakel. Daarnaast participeren we actief in diverse samenwerkingsverbanden.

De gemeentelijke organisatie van Laarbeek kent een platte en overzichtelijke organisatiestructuur. De lijnen binnen de organisatie zijn kort en er is sprake van een nauwe onderlinge samenwerking. Laarbeek vindt het belangrijk om te werken vanuit de vraag van inwoners en bedrijven en vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid en eigen kracht.
De veranderende samenleving, met een actievere rol voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, vraagt immers om een andere manier en cultuur van werken. Flexibeler, minder steunend op regels en systemen maar meer op vakmanschap en ervaring, en met een grotere eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers. De veranderingen in de samenleving, de taken in het sociaal domein, de nieuwe taken rond de omgevingswet en het behouden van een gezonde financiële positie vormen de belangrijkste uitdagingen voor de komende periode. Dat betekent dat de organisatie nog verder moet professionaliseren, slimme keuzes moet maken, grenzen mag opzoeken en zich moet blijven afvragen hoe Laarbeek ook in de toekomst aantrekkelijk blijft voor nieuw personeel.

In die context is de gemeente Laarbeek nu op zoek naar een nieuwe gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Functie

De organisatie van de gemeente Laarbeek bestaat uit een gemeentesecretaris/algemeen directeur, vier MT-leden/afdelingshoofden, een concerncontroller en in totaal 103 fte/120 medewerkers.

De cultuur binnen Laarbeek geeft ruimte aan medewerkers om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, kansen te grijpen en fouten te mogen maken, maar ook aangesproken te willen worden. Laarbeek is op zoek naar de juiste persoon die aan de ene kant leiding kan geven aan de verdere doorontwikkeling en professionalisering van de organisatie en aan de andere een krachtig adviseur is richting het college en waar nodig stevig tegenwicht kan bieden aan de bestuurders.

Functie eisen

Wij zoeken een daadkrachtige en gedreven manager, maar ook een mensgerichte verbinder. Betrokken, empathisch, analytisch en pragmatisch, maar met een heldere visie en helikopterview. Iemand die duidelijk en transparant is en op natuurlijke wijze mensgericht leiderschap kan combineren met de functie van boegbeeld. Kortom, een authentieke en inspirerende verbinder met lef en creativiteit, die loslaat, vertrouwen geeft en medewerkers in hun kracht zet.

Persoonlijk
Je hebt je sporen verdiend in het openbaar bestuur en weet op basis van je ervaring en natuurlijk gezag binnen de gemeente snel overzicht te krijgen. Je bevordert de integraliteit binnen de organisatie. Je bent ondernemend en weet de vaart erin te houden.
Je weet waar het over gaat en waarover je praat. Je bent positief en flexibel, kunt meerdere petten hanteren en durft op te treden en risico’s te nemen. Je bent open en transparant; feedback geven en ontvangen vind je de normaalste zaak van de wereld.
Je bent resultaatgericht, stimulerend en enthousiasmerend en kunt op alle niveaus acteren. Je beschikt over een uitstekende politiek-bestuurlijke antenne, bent een stevig klankbord voor het college en begrijpt wat er nodig is om Laarbeek een stap verder te brengen.

Inhoud
Je bent thuis in de gemeentelijke wereld. De veranderende rol van de overheid is iets dat jou bezig houdt en waar je graag richting aan geeft. Je houdt de financiële positie van de gemeente goed in het vizier en denkt na over hoe Laarbeek aantrekkelijk kan blijven voor nieuw personeel. Je bent een inspirerende coach voor de afdelingshoofden en de medewerkers; je weet ze mee te nemen in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Je hebt oog voor de samenhang en weet de samenwerking te bevorderen. Je hebt visie en houdt koers als het gaat om de lange termijn.

Achtergrond
• WO werk- en denkniveau.
• Ruime managementervaring binnen een gemeente.
• Ervaring met verandertrajecten.

Aanbod

Je kunt rekenen op een bedrijfscultuur die informeel, loyaal en uitdagend is. Een boeiende klus van 36 uur per week in een mooie organisatie met leuke collega’s waar uitgekeken wordt naar jouw frisse blik, expertise en ondernemerschap. Behalve een salaris van max. € 6.574,- bruto per maand (schaal 14) bij een werkweek van 36 uur bieden we flexibele werktijden en een Individueel Keuze Budget (17,05% van het bruto jaarsalaris). Laarbeek hanteert de systematiek van uitloopschalen. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Na een proeftijd van een jaar volgt een vast dienstverband.

Inlichtingen

Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met mr. Miriam Oosterwijk, senior consultant bij PublicSpirit. Heb je vragen over de procedure, dan kun je terecht bij de projectassistente Inge Kuipers. Beiden zijn bereikbaar via telefoonnummer 033 – 445 91 24.

Sollicitatie

De vacature is opengesteld op 20 juli 2019.

Je sollicitatie kun je t/m 18 augustus 2019 indienen via onze website www.publicspirit.nl. Vanuit de vacature op de website kun je klikken op ‘direct solliciteren’ en een motivatiebrief en CV indienen. Indien je sollicitatie correct door ons is ontvangen, krijg je een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging. Mocht de optie ‘direct solliciteren’ onverhoopt niet werken, dan kun je je sollicitatie ook mailen naar info@publicspirit.nl ter attentie van mevrouw mr. Miriam Oosterwijk, onder vermelding van vacaturenummer 6902.

PROCEDURE

In week 36 en 37 worden de voorselectiegesprekken gehouden bij PublicSpirit.
Op vrijdag 13 september presenteert PublicSpirit de sollicitaties van de geselecteerde kandidaten aan de gemeente Laarbeek.

De 1e gespreksronde, bestaande uit gesprekken met de selectiecommissie en adviescommissie zal plaatsvinden op maandag 16 september eind van de middag/begin van de avond. Vervolgens zal de 2e ronde selectiegesprekken plaatsvinden op maandag 30 september in de middag.

Je wordt geïnformeerd over het verloop van je sollicitatie.
Een ontwikkelassessment maakt onderdeel uit van de procedure.

Voor deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven.

Direct solliciteren

Persoonsgegevens

Man Vrouw
PDF, DOC, DOCX 8M
8M
Toevoegen

Contactgegevens

Prive Werk
Toevoegen

Adresgegevens

PublicSpirit