Manager bedrijfsvoering sector civiel

Hoge Raad der Nederlanden, 's-Gravenhage, Zuid-Holland
Wij zoeken voor De Hoge Raad der Nederlanden een manager bedrijfsvoering sector civiel die zich thuis voelt in een kwaliteit gedreven organisatie waar veel hoog ontwikkelde specialisten in hoge mate zelfstandig werken. Geïnteresseerd? U kunt reageren tot en met zaterdag 5 februari 2022 (ref.nr. 7625).

De Hoge Raad der Nederlanden is de hoogste rechter in Nederland in civiele zaken, strafzaken en belastingzaken. Hij is dat ook voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Manager bedrijfsvoering sector civiel

Als manager bedrijfsvoering sector civiel geef je (hiërarchisch) leiding aan de wetenschappelijke, juridische en administratieve ondersteunende medewerkers in de sector civiel (ruim 50 fte). Samen met de directeur bedrijfsvoering en twee collega-managers (sectoren straf en belasting) en de stafhoofden geef je mede vorm aan het beleid en uitvoering van de directie bedrijfsvoering en draag je zorg voor de ondersteuning van de leden van de Hoge Raad en parket. Je maakt ook deel uit van het (driekoppige) sectorbestuur van de sector civiel recht (Hoge Raad, parket en bedrijfsvoering).

Er ligt een stevig fundament waarop kan worden voortgebouwd. Het gaat er nu om de bedrijfsvoering concreet, met visie verder te ontwikkelen en voor te bereiden op de toekomst.

Binnen de organisatie bestaat de wens om de verschillende aspecten van bedrijfsvoering beter op elkaar af te stemmen en efficiënter met elkaar te laten communiceren. Je doet voorstellen voor de strategie, het beleid en de verbetering van de uitvoering aan de directeur bedrijfsvoering.

Naast het borgen van continuïteit in processen onder druk en met een hoge kwaliteitsstandaard als basisvoorwaarde, ben je verantwoordelijk voor de vernieuwing en de invoering van veranderingen als gevolg van onder andere verregaande digitalisering van de cassatierechtspraak, zaakstroom- en functiedifferentiatie, kennismanagement en andere ontwikkelingen en werkwijzen in de organisatie.

Nieuwe ontwikkelingen volg je op de voet en voor de directeur bedrijfsvoering ben je een betrokken sparringpartner: je adviseert over innovaties op het gebied van processtromen en onderliggend beleid. Je neemt het initiatief in advies en uitvoering in verbeteringen van processen wat ten goede komt aan de hele organisatie en vanzelfsprekend recht doen aan de behoeften en belangen van de sector civiel.

De adviezen die je geeft, dragen bij aan een goede en adequate ondersteuning van de leden van de Hoge Raad en het parket. Vanzelfsprekend zorg je ook voor de juiste en tijdige managementinformatie met alles wat daar bij hoort. Je hebt oog voor de medewerkers, bevordert het werkplezier en de ontwikkeling door te coachen en het uitvoeren en stimuleren van het loopbaanbeleid. Een bijzonder aandachtspunt hierbij is dat voor de wetenschappelijke medewerkers geldt dat zij meestal na ongeveer zes jaar hun loopbaan elders voortzetten.

Profiel

De nieuwe manager bedrijfsvoering weet goed de weg in bedrijfsvoering op alle aspecten, is hierin initiatiefrijk, is proactief en heeft hierbij een bewezen gevoel voor innovatie. Je voelt je thuis in een kwaliteit gedreven organisatie waar veel hoog ontwikkelde specialisten in hoge mate zelfstandig werken.

Verder heb je bij uitstek aandacht voor de mensen en zie je realistische mogelijkheden, werk je vanuit visie op je vak, ben je koersvast en heb je ervaring/affiniteit met het werken in een juridische context.

Meer specifiek beschik je over:

  • een afgeronde WO-opleiding dan wel aantoonbaar WO-werk- en denkniveau;
  • affiniteit (ervaring) met de rechtspraak, in het bijzonder met het belang van integriteit, deskundigheid en zorgvuldigheid voor de rechtspraak;
  • ervaring met het aansturen en ontwikkelen van professionals;
  • kennis van/affiniteit met hoe de rechterlijke macht en hoe de overheid werkt, je bent bekend met werken in een bestuurlijke context;
  • inhoudelijke kennis van actuele ontwikkelingen in bedrijfsvoering, digitalisering en organisatieontwikkeling in het samenspel van structuur, cultuur, systemen en competenties en ook heb je hier intrinsiek interesse in;
  • capaciteit om meerdere belangen te kunnen onderkennen en je weet hier tussen diplomatiek te schakelen;
  • het, op natuurlijke wijze, weten te creëren van draagvlak binnen de organisatie om op efficiënte en effectieve wijze vernieuwingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering van de sector -met oog voor de andere sectoren- door te voeren;
  • aantoonbare leiderschapskwaliteiten en je bent in staat om verschillende leiderschapsstijlen (van coachend tot sturend) te hanteren.

Verder herken je jezelf in de volgende persoonlijke kwaliteiten:

  • heldere visie op de bedrijfsvoering en de ontwikkeling van bedrijfsprocessen;
  • energieke manager met oog voor de mens en uitstraling die de gezamenlijke visie realiseert door besluitvaardig, overtuigend, daadkrachtig, verbindend en met plezier te werken;
  • teamspeler die initiatief neemt en de verantwoordelijkheid wil dragen voor organisatie brede vraagstukken;
  • goed benaderbaar, zichtbaar, actief op de werkvloer en maakt gemakkelijk verbinding binnen en buiten de organisatie;
  • doorzetter, gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en relativeringsvermogen.

Arbeidsvoorwaarden

Deze functie biedt ontwikkelkansen, is boeiend en afwisselend; geen dag is hetzelfde. De Hoge Raad biedt een inspirerende en professionele werkomgeving, hierbinnen zijn collegialiteit en samenwerken belangrijke pijlers.

Salariëring vindt plaats conform CAO Rijk. Afhankelijk van de opleiding, kennis en ervaring zal bij aanvang van het dienstverband inschaling plaatsvinden in schaal 14, minimaal € 4.927,85 en maximaal € 7.237,92 bruto per maand, bij een 36-urige werkweek.

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (het IKB-budget bedraagt 16,37% over het jaarsalaris en vervangt de vakantie- en eindejaarsuitkering) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen.

Ook kun je het IKB besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

De Hoge Raad biedt goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals betaald ouderschapsverlof, studiefaciliteiten en een vergoeding voor woon-werkverkeer.

Het betreft een tijdelijk dienstverband van 2 jaar, met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Meer informatie

PublicSpirit kan je meer informatie verschaffen over de functie. Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met Annemieke Hoefakker of Erik van Kooten. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, dan kun je terecht bij projectassistente Diana de Groot. Zij zijn bereikbaar via het algemene nummer van PublicSpirit: 033 445 90 50.

Je kunt een vraag tevens per e-mail aan ons voorleggen: info@publicspirit.nl.

Solliciteren

Je sollicitatie ontvangen wij graag uiterlijk zaterdag 5 februari 2022.

Solliciteren kan via onze website (www.publicspirit.nl). Vanuit de vacature op de website kun je via ‘direct solliciteren’ een motivatiebrief en een CV indienen (onder vermelding van vacaturenummer 7625).

Bij ontvangst van je sollicitatie door ons krijg je een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging per e-mail. Mocht je geen ontvangstbevestiging hebben ontvangen, neem dan s.v.p. contact met ons op.

Planning procedure

  • Voorselectiegesprekken bij PublicSpirit: week 5 en 6
  • Presentatie sollicitaties kandidaten (hier zijn kandidaten niet bij): Dinsdag 15 februari 2022
  • Selectiegesprekken 1e ronde: 18 februari 2022
  • Selectiegesprekken 2e ronde: 23 februari 2022
  • Mogelijk Assessment, klikgesprekken etc.: 25 februari 2022
  • Referenties en arbeidsvoorwaarden: 25 februari 2022
  • Benoeming: aansluitend.

De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van de actuele ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus. Uiteraard houden wij sollicitanten hiervan op de hoogte en werken de Hoge Raad en PublicSpirit vanuit het principe dat gezondheid altijd voor gaat.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure en bij aanstelling dien je een verklaring omtrent gedrag (VOG) te kunnen overleggen.

Direct solliciteren