Lid Raad van Toezicht, op voordracht van de GMR

Onderwijsgroep Punt Speciaal, Malden, Gelderland
Voor Onderwijsgroep Punt Speciaal zoeken wij een Lid Raad van Toezicht, op voordracht van de GMR. Een teamspeler en betrokken wetenschapper met zicht op het speciaal onderwijs, die affiniteit heeft met medezeggenschap in het onderwijs of medezeggenschap in het algemeen. U kunt reageren tot en met zaterdag 19 juni a.s. (ref.nr. 7446)

Ieder mens heeft recht op een volwaardige plaats in onze maatschappij en mag daarbij zoveel mogelijk gebruik maken van daartoe benodigde voorzieningen. We vinden het belangrijk dat leerlingen met en van elkaar kunnen leren. Wij doen het gewoon!

Stichting Onderwijsgroep Punt Speciaal

Stichting Onderwijsgroep Punt Speciaal verzorgt onderwijs en ondersteuning voor leerlingen van 4 tot 20 jaar. Een krachtige en betrouwbare partner in de regio voor speciaal onderwijs waarbij de expertise zich met name richt op leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag en met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, een ziekte of een combinatie van voorgenoemde. Hierbij kunnen zich ook gedrags- en/of psychische problemen voordoen. De scholen van de Onderwijsgroep vallen onder de Wet op de Expertise Centra en omvatten 5 scholen voor bijzonder neutraal onderwijs en 1 openbare school, en daarnaast diverse nevenvestigingen.

De leerlingen worden opgeleid naar een voor hen zo optimaal mogelijke participatie in de maatschappij, door het aanbieden van een gevarieerd en kwalitatief goed onderwijsaanbod, zowel binnen als buiten de muren van de eigen scholen, en zo thuisnabij mogelijk. Daarmee is Onderwijsgroep Punt Speciaal een inspirerende en grensverleggende kennisorganisatie die haar aanbod flexibel heeft georganiseerd en waardoor ouders/verzorgers en leerlingen zich aangesproken voelen. Het uitgangspunt voor de Onderwijsgroep is dat ieder mens recht heeft op een volwaardige plaats in de maatschappij en daarbij zoveel mogelijk gebruik mag maken van daartoe benodigde voorzieningen.

Onderwijsgroep Punt Speciaal zet haar kwaliteit in voor maximale (leer)opbrengst voor iedere leerling, ongeacht zijn of haar begaafdheid, waarbij het belangrijk is dat leerlingen met en van elkaar kunnen leren. Daarvoor wordt een gevarieerd, zo thuisnabij mogelijk, op de leerling toegespitst onderwijsaanbod gerealiseerd en goed en intensief samengewerkt met ouders/verzorgers, (collega-) onderwijsinstellingen, zorginstellingen, overheden en ondernemers. “Wat wij dan voor ons zien is een maatschappij waarin iedereen ertoe doet, iedereen erbij hoort en succesvol meedoet. Kinderen gaan (zoveel mogelijk) in hun eigen omgeving naar school. Daar zijn onderwijs, begeleiding en zorg op hun persoonlijke situatie afgestemd. We breiden onze handelingsbekwaamheid uit, zodat onze medewerkers in staat zijn om (in gezamenlijkheid) geïntegreerd met complexe hulpvragen om te gaan.”

Organisatie en context

De onderwijsgroep is in de afronding van een herinrichting volgens een aantal criteria:

  • Het gehele management richt zich op het gezamenlijke belang en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leerlingen en niet op de individuele scholen.
  • Er is duidelijkheid, continuïteit en aansluiting met samenwerkingsverbanden, zorginstellingen, overheden en ondernemers.
  • Er is sprake van meer efficiency, snelheid en effectiviteit in de besluitvormings- en veranderingsprocessen.
  • Zowel het management als het bestuur blijft herkenbaar voor leerlingen, ouders en overige stakeholders.

Dit resulteert in een managementstructuur over vier regio’s. Elke regio heeft een directeur Onderwijs die integraal verantwoordelijk is voor zijn/haar regio en de onderwijseenheden daarbinnen. Elke onderwijseenheid kent een aantal teamleiders die, na de leerkracht en onderwijsassistent, het aanspreekpunt voor ouders zijn en als locatieleider verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse gang van zaken betreffende het onderwijs en het personeel. Verder is er een bestuursbureau waar diverse centrale functies zijn ondergebracht: Ambulante dienstverlening, P&O, Financiën, Onderwijs & Kwaliteit, Kennis & Expertise, Communicatie, Huisvesting, ICT, Vervangingspool, projecten. Het bestuursbureau wordt aangestuurd door een directeur Bedrijfsvoering. Onderwijsgroep Punt Speciaal wordt bestuurd door het College van Bestuur, dat verantwoording aflegt aan de Raad van Toezicht.

De directeuren Onderwijs, directeur Bedrijfsvoering en het College van Bestuur kennen regelmatig onderling overleg en komen bijeen in het Gezamenlijk Management Team (GMT) waar beleid wordt gemaakt, geëvalueerd en aangepast, en waar onderlinge afstemming en uitwisseling plaatsvindt. Het bestuur van stichting Onderwijsgroep Punt Speciaal hanteert de Code Goed Bestuur en heeft een scheiding aangebracht tussen bestuur (College van Bestuur) en intern toezicht (Raad van Toezicht).

Meer informatie is beschikbaar op de website: www.puntspeciaal.nl

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht heeft tot taak zorg te dragen voor een goed functionerend College van Bestuur en toezicht te houden op het beleid van het College van Bestuur en de gang van zaken binnen Onderwijsgroep Punt Speciaal. Dit conform statuten door het al dan niet goedkeuren van belangrijke besluiten van het College van Bestuur, het bewaken van de strategie en het toezicht op risico’s die aan de activiteiten van de Onderwijsgroep zijn verbonden, het toezicht op de interne risicobeheersing- en controlesystemen, financiële verslaglegging en naleving gelden wet- en regelgeving.

Daarnaast fungeert de Raad van Toezicht als klankbord voor het College van Bestuur door mee te denken en door zijn ervaring, kennis en kunde daartoe beschikbaar te stellen. In de relatie tussen de Raad van Toezicht en het College van Bestuur is er sprake van:

  • onbelemmerde en open dialoog;
  • onderling respect en waardering;
  • heldere rolverdeling die door beide partijen wordt gerespecteerd;
  • adequate periodieke informatieverstrekking
  • de mogelijkheid om “achter de bestuurder” waar te nemen.

Bij de vervulling van hun taak dienen de leden van de Raad van Toezicht zich te richten op het doel en het belang van de Onderwijsgroep. De Raad van Toezicht houdt rekening met het feit dat onderwijsinstellingen organisaties zijn met bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheden. Hierbij hoort ook het verantwoorden en het verstrekken van informatie over inzet, processen, resultaten en effecten, bekend als educational governance of meervoudig publiek verantwoorden. De Raad van Toezicht hanteert daarmee de “Code Goed Bestuur Primair Onderwijs”.

De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige samenstelling, waarbij sprake is van spreiding van specifieke deskundigheid in combinatie met brede maatschappelijke ervaring en oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. De Raad van Toezicht is dan ook zodanig samengesteld dat:

  • een brede maatschappelijke binding en een functioneel netwerk worden bereikt;
  • een spreiding van maatschappelijke achtergronden, deskundigheden en disciplines aanwezig is, waarbij onder meer wordt gedacht en onderwijsinhoudelijke, financieel-economische, juridische, bestuurlijk-politieke, sociale en bedrijfskundige achtergronden;
  • de leden van de Raad van Toezicht ten opzichte van elkaar en het College van Bestuur onafhankelijk en kritisch opereren;
  • adequaat wordt voorzien in de klankbordfunctie ten behoeve van het College van Bestuur.

De Raad van Toezicht is een collegiaal team dat in alle wezenlijke onderdelen van zijn werk in gezamenlijkheid acteert. Essentieel hierbij is dat het gaat om eenheid in verscheidenheid. Een goede balans en menging van diverse individuele perspectieven en ervaring verruimen het inzicht, de toegevoegde waarde en het oordeelsvermogen als team. Daarnaast is het van belang dat elke individuele toezichthouder zich persoonlijk verantwoordelijk voelt voor het eigen functioneren, bereid is zich kwetsbaar op te stellen en zich te blijven ontwikkelen. Het zijn van teamspeler is dan ook een belangrijk vereiste.

Profiel

Het profiel voor een lid van de Raad van Toezicht bevat ten minste de volgende aspecten:

  • affiniteit met de doelstelling en onderwijsfunctie van de Onderwijsgroep;
  • algemene bestuurlijke kwaliteiten en ervaring;
  • academisch werk- en denkniveau;
  • het vermogen om zich op hoofdlijnen een oordeel te vormen over de door het College van Bestuur voorgelegde aangelegenheden;
  • het vermogen om het beleid van de Onderwijsgroep en het functioneren van het College van Bestuur te toetsen;
  • een juist evenwicht in betrokkenheid en bestuurlijke afstand;
  • een nieuwsgierige en open houding, die zich vertaalt in het kunnen en durven stellen van vragen;
  • een kritisch-analytisch oordeelsvermogen en strategisch inzicht;
  • onafhankelijkheid, geen onverenigbare belangen, posities of relaties; gekoppeld aan integriteit, sterk normbesef en zorgvuldigheid;
  • herkenbaar en geloofwaardig voor stakeholders;
  • reflectie op eigen rol, positie, invloed en gedrag;
  • een teamspeler met gevoel voor humor;
  • hedendaagse opvattingen over good governance en maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel;
  • relevant netwerk;
  • voldoende beschikbaarheid.

Van de leden van de Raad van Toezicht wordt verwacht dat zij zich blijven verdiepen in de ontwikkelingen op het gebied van (speciaal en voortgezet speciaal) onderwijs in het algemeen, en dat zij zelf maatschappelijk actief zijn. De persoonlijke eigenschappen en werkwijze van het te benoemen lid zijn passend bij de informele, directe en open wijze van samenwerken binnen de Raad van Toezicht en met het College van Bestuur.

Door het bereiken van het einde van de zittingstermijn van een huidig lid van de Raad van Toezicht, wordt voor de invulling van de daardoor ontstane vacature gezocht naar een inspirerende collega met kenmerken zoals hieronder beschreven.

Specifieke profielkenmerken

  • Kennis van c.q. affiniteit met de inhoud van het speciaal onderwijs, met name de aspecten van vernieuwing;
  • In staat om verbanden te leggen tussen de inhoud van het onderwijs en de (veranderende) vragen van de ‘klanten’ (ouders/leerlingen);
  • In staat om een analyse te plegen van de ‘klantvraag’ in het licht van de huidige onderwijsontwikkelingen;
  • Wetenschappelijke achtergrond, om deze analyse met enige distantie te kunnen plegen.
  • Gezien de huidige samenstelling gaat de voorkeur uit naar een vrouw.

De Raad van Toezicht denkt qua persoon/achtergrond aan een ‘betrokken wetenschapper met zicht op het speciaal onderwijs’. Uiteraard zal betrokkene, gezien de aard van de gevraagde voordracht, affiniteit dienen te hebben met medezeggenschap in het onderwijs of medezeggenschap in het algemeen.

De Raad van Toezicht heeft, in overeenstemming met het referentiekader van de Vereniging Toezichthouders Onderwijsinstellingen (VTOI), zijn honorarium vastgesteld. Voor een lid van de Raad van Toezicht bedraagt dit € 3.250,- op jaarbasis, en voor de voorzitter € 5.000,-. Daarnaast is er ook een budget voor deskundigheidsbevordering, het bezoeken van symposia en congressen, e.d.

Meer informatie

PublicSpirit kan u meer informatie verschaffen over de functie. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met drs. Jeanette Breekveldt MBA, senior consultant. Hebt u vragen over de sollicitatieprocedure, dan kunt u terecht bij Audrey Valentijn, projectassistente.
Zij zijn bereikbaar via het algemene nummer van PublicSpirit: 033 – 445 90 50.

U kunt uw vraag tevens per e-mail aan ons voorleggen: info@publicspirit.nl.

Solliciteren

Uw sollicitatie ontvangen wij graag uiterlijk zaterdag 19 juni a.s.

U kunt uw sollicitatie indienen via onze website (www.publicspirit.nl).
Vanuit de vacature op de website kunt u via ‘direct solliciteren’ een motivatiebrief (onder vermelding van vacaturenummer 7446) en een cv indienen.

Als uw sollicitatie door ons is ontvangen, krijgt u een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging per e-mail. Mocht u geen ontvangstbevestiging hebben ontvangen, neem dan contact met ons op.

Planning procedure:

  • Reactietermijn : t/m za. 19 juni
  • Voorselectiegesprekken PublicSpirit : week 26
  • Presentatie sollicitaties kandidaten bij Punt Speciaal : ma. 5 juli
  • Selectiegesprekken : do. 8 juli
  • Voordracht door GMR : week 27/28
  • Benoeming door Raad van Toezicht : z.s.m.

Direct solliciteren